Tvivel och tillit

onsdag, december 22, 2004

Intellektuell heder

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra av det här med intellektuell heder. Jag försöker verkligen vara hederlig. Jag bemödar mig om att rannsaka alla mina antaganden, redovisa de svaga punkterna i resonemangen och erkänna vad jag inte vet. Någonstans vet jag ändå att det inte är nog. I de kretsar av kritiskt tänkande människor där jag gärna skulle vilja känna mig hemma, där är det ju faktiskt så att man inte får kallas förnuftig om man har element i sin världsbild som inte kan härledas på empiriska fakta. Det enda som existerar är det som går att kvantifiera. (Jo, jag vet. Det beror på hur man definierar begreppet "att existera". Jag har också kommit fram till att Gud inte "existerar" i någon naturvetenskapligt användbar mening. Men det spelar ingen roll, det finns fortfarande saker som är viktiga i mitt liv som inte går att kvantifiera.)

Jag tror att jag ska göra som så att jag går igenom trosbekännelsen bit för bit och försöker bena ut vad det är jag tror på och inte, och vad det kan ha för relevans för min eventuella intellektuella heder.

***

För övrigt inser jag när jag tittar på mina tidigare inlägg att det är svårt att läsa detta på det vis som jag ofta läser bloggar, alltså skummar igenom inläggen på korta raster. Det jag har skrivit är nästan obegripligt för mig själv om jag inte läser det rätt långsamt.



1 Lp,,emtarer:



<< Home